PRODUKTY EVANS NÁJDETE V NAŠOM ESHOPE
Od 30. rokov 20. storočia boli chladiace kvapaliny motora založené na zmesi etylénglykolu, vody a inhibítorov korózie. Všetky takéto zmesi majú prirodzené fyzikálne a chemické obmedzenia, ktoré obmedzujú výkon motora a ovplyvňujú spoľahlivosť. Bezvodé chladiace kvapaliny Evans predstavujú veľký krok vpred v oblasti chladenia motora a technológie ochrany motora.
V rámci chladiaceho systému motora sú najhorúcejšie povrchy priľahlé k spaľovacej komore, konkrétne vložky valcov a hlavy valcov. Evans dokázal, že v týchto oblastiach zmesi glykol-voda pravidelne prekračujú tepelnú hranicu, ktorá oddeľuje efektívne varenie jadier (A na obr. 1) od neefektívneho kritického tepelného toku (CHF).
CHF je synonymom stavu Departure from Nucleate Boiling (DNB). Keď sa DNB vyskytne v chladiacom systéme motora, vytvorí sa film parných bublín v blízkosti horúcich miest motora (B na obr. 1). Toto sa označuje aj ako varenie filmu. Pretože para rozptýli menej ako 1/30 tepla ako voda, miestne teploty kovov sa rýchlo prehrejú. To vedie k začarovanému kruhu prehrievania.
Toto prehrievanie a nadmerné tepelné namáhanie vedie k niekoľkým problémom vrátane;
• Deformácia hlavy valcov a vložiek
• Predzápal (klepanie motora) v motoroch s karburátorom
• Znížená účinnosť spaľovania a problémy s detonáciou v motoroch so vstrekovaním paliva
• Erózia spôsobená jamkami okolo vložky, hlavy valcov a čerpadla chladiacej kvapaliny
• Kavitácia spôsobená unikajúcou parou – v dôsledku poklesu tlaku vyskytujúceho sa v chladiacom čerpadle
• Prevarenie za chodu a dovarenie pri vypnutom motore
Caterpillar uvádza, že „prehrievanie je najčastejšou príčinou prestojov motora a je zodpovedné za > 50 % katastrofických porúch motora“.